Hvilke overvejelser skal man egentlig gøre sig, inden man køber "drømmemaskinen"?

Valg af motorcykeltype

Dit valg af motorcykel skal afgøres på baggrund af dit behov og din smag, og så naturligvis af din alder, da nutidens kørekortregler sætter sin begrænsning.

Scooteren

Motorcykeludgaven af scooteren er maskinen for den, som gerne vil have et mindre og nemt fremkommeligt køretøj, især i bytrafik, og så kører den tilmed langt på literen. Scooteren er for den, som helst vil slippe for gearskift og kædesmøring samt have en komfortabel kørestilling. Motorstørrelsen fås endda helt op til 839 kubik med 75 hk, så en scooter behøver bestemt ikke at være kedelig.

Landevejsmaskinen

Skal man bruge en motorcykel til og fra arbejde, eller man vil måske en tur sydpå til varmere himmelstrøg, er landevejsmaskinen et godt valg. Den æder alt asfalt i sig uanset, om asfalten snor sig eller blot går lige ud. Behagelig kørestilling, men samtidig er landevejsmaskinen også klar på en ”frisk” tur. Motorstørrelsen spænder lige fra 124 kubik med ca. 10 hk til 1.255 kubik med 98 hk.

Touringjernet

Vil man opleve verdenen på to hjul med komfort som højeste prioritet, er touringmaskinen det perfekte valg. Masser af vindbeskyttelse bag store kåber gør det muligt at krydse kontingenter uden at blive øm i nakken. Motorstørrelsen er som oftest stor med et kraftigt drejningsmoment, som gør gearskift overflødigt – 1.100-1.800 kubik med 90-192 hk.

Custom (chopper)

Den tilbagelænede kørestil kendetegner custom-motorcyklen. Og er man til søndagsture med partneren bagpå, er chopperen i sit es. Med denne type maskine har man ikke travlt, da man blot flyder af sted – og desuden elsker man at pudse krom. Enhver kan nå jorden, da sædehøjden altid er lav. Motoren fås fra lille, det vil sige 125 kubik med 12 hk, op til meget stor på 2.294 kubik med 142 hk.

Sportsmaskinen

Vil man hurtigt fremad, er sportsmaskinen det rette valg. Den accelererer med lynets hast, og forsøges tophastigheden afprøvet, er kørekortet i overhængende fare. Kørestillingen er fremadlænet, og den kan være anstrengende at køre ved lavere hastigheder, da man ikke holdes oppe af fartvinden. Bremser og styrevillighed er som regel i topklassen på sportsmaskinen. Motoren fås som en hidsig 125 kubikker med omkring 30 hk til motorer mellem 600-1.300 kubik med 120-180 hk.

Offroaderen (enduro)

Vil man hellere skyde genvej, hvor end det skulle være, er offroaderen det rette valg. Man skal dog høre til de langbenede, da man som oftest sidder højt. Offroaderen er nem at håndtere, men den er knap så styrevillig på mindre veje. Kørestillingen er afslappet, så længe fartvinden ikke er for kraftig. Motorstørrelsen svinger fra små 125 kubik modeller med 12-13 hk op til store og dyre enduro-drenge på 1.170 kubik med 105 hk.

Supermotarden (naked/streetfighter)

Supermotarden er i bund og grund en gadeversion af offroaderen. Maskinen er for den, der vil have det sjov på snoede veje, og den holder sig helst langt væk fra motorvejen, da vindbeskyttelsen er meget ringe. Kørestillingen er opret, og styret er bredt, som giver en god kontrol over maskinen. Fornøjelsesmaskineriet fås fra 124 kubik med 10 hk op til kraftige basser på 1.340 kubik med 184 hk.

Allroaderen

Hvis man i ny og næ også gerne vil trille en tur ud af grusvejen, er allroaderen lige maskinen. Den er skabt til sjov, men ikke på bekostning af komfort og plads til to, så man sammen kan rejse ud i verdenen. Den er særlig velegnet for høje personer, da afstanden mellem sæde og fodhvilere er stor. Allroaderen er lidt til det hele, hvis valget skulle stå mellem offroader og landevejsmaskine. Motorstørrelsen svinger fra omkring 650 kubik med ca. 50 hk til 1.200 kubik med omkring 100 hk.

 

Valg af motorstørrelse
Hører man under kategorien lille kørekort (A1), må motorcyklen maksimalt være på 125 kubik og yde 15 hk (11 kW). Forholdet mellem ydelse og køreklar vægt må højst være på højst 0,1 kW/kg. Mellemkørekort (A2) giver ret til at køre en motorcykel med en maksimal ydelse på 48 hk (35 kW). Her må forholdet mellem ydelse og køreklar vægt være på højst 0,2 kW/kg. Umiddelbart virker det som om at sætte sin begrænsning i valg af motorcykel, men fortvivl ikke, da mange motorcykler kan neddrosles. Det kræver blot, at motorcyklen synes med den eftermonterede begrænsning. Og efter nogle års kørsel kan begrænsningen fjernes, og pludselig føler man, at man har fået ”ny” motorcykel, da motoren nu yder fuld ydelse. Vær opmærksom på, at neddrosling af motorcykler til A2-kørekort maksimalt må have en ydelse på 96 hk (70 kW).

Har kørekortreglerne ikke indflydelse på motorcyklens motorstørrelse, skal man som nybegynder ikke bare springe på den største og kraftigste maskine, som penge kan købe.

Sammenlignet med en bil er forholdet mellem hestekræfter og vægt på en motorcykel noget helt andet, og selv de mindste motorcykler kan til enhver tid trække fra en almindelig personbil i accelerationsfasen. Det gælder derfor, som alt andet her i livet, at oppebære sig en erfaring på en mindre maskine, før man er rustet til at føre en maskine med en kraftigere effekt.

Grad af vindbeskyttelse
Desuden skal det gøres klart, om man er til en motorcykel med kåbe eller ej, da en motorcykel uden kåbe kræver en vis tilvænning. En kraftig fartvind kræver nemlig gode nakke- og halsmuskler. Man kan dog ofte eftermontere vindskærm eller kåbedele, hvis man ikke kan holde fartvinden ud.

Ny eller brugt
Der er både fordele og ulemper ved at købe en ny eller en brugt motorcykel.

Køb af ny motorcykel

Som oftest er en ny motorcykel ikke behæftet med fejl og mangler. Dog findes der eksempler på nye modeller med ”børnesygdomme”, men disse udbedres som regel på bekostning af fabrikanten. Den danske lovgivning påkræver desuden en 2 års reklamationsret på fabriksfejl – som oftest uden kilometerbegrænsning. Enkelte importører giver tilmed en yderligere garanti i op til 3 år på eksempelvis motor, elektronik og gearkasse, uanset det kørte antal kilometer. Man bør også kunne forvente sig et højt serviceniveau under købsfasens stadier. Desuden udbydes tidligere modeller ofte som slagtilbud, hvor der kan være mange penge at spare. Endvidere er der ofte mulighed for at få finansieret købet af en ny motorcykel gennem et finansieringsselskab. Dog kan en finansiering gennem din egen bank være mere rentabel, hvis du har en ordentlig udbetaling.

Køb af brugt motorcykel

Den største fordel ved at købe brugt motorcykel er sandsynligvis, at man ikke skal ”ofre” så mange penge på det, som partneren måske anser som et fornøjelsesobjekt. Desuden får man som regel med en brugt motorcykel flere kubik til samme pris, som hvis man havde købt en ny motorcykel. På den anden side er både styre- og bremseegenskaber på en ny motorcykel langt bedre end på tidligere modeller. En ulempe kan også være, at man køber en motorcykel, som er så ”nedslidt”, at den kræver en uventet ekstra omkostning for at komme i en acceptabel driftstilstand – det være sig eksempelvis udskiftning af sliddele som bremseskiver eller affjedring, som kan trække mange ekstra penge op af tegnebogen. Generelt vil en nyere og mindre maskine med et lavt kilometertal være mindre slidt. Mindre slidtage – ergo lavere ekstraregning. Desuden gives der som oftest ingen garanti, hvis man køber brugt motorcykel af en privat person. Såfremt man beslutter sig for at købe en brugt eller næsten ny motorcykel, kan det ske, at MCTC har testet maskinen, så kan man læse, hvad vi syntes om den. Men husk din egen afprøvning af motorcyklen bør være den afgørende faktor for din beslutning.

 

Hvad skal jeg være opmærksom på ved brugtkøb?

Som ved ethvert andet brugtkøb kan de fleste vurdere, om motorcyklen ser ud til at være i en god stand, eller om der er tale om ”et sminket lig”. Generelt skal der være harmoni mellem model, størrelse, årgang, stand og pris. Føler man sig ikke sikker i brugtkøb, rådes man til enten at købe en ny (eller en næsten ny) motorcykel og så være ligeglad med kubikstørrelsen. Men på den anden side er motorcyklister som regel glade for deres motorcykel, og de passer derfor godt på den – men naturligvis gælder ”ingen regel uden undtagelse” også her!

Hvis man køber brugt og har udset sig en bestemt maskine, så gem annoncen, da man til en vis grad kan hænge sælgeren op på den. Desuden er det kun ejeren af motorcyklen (eller én med en betryggende fuldmagt fra ejeren), som må sælge motorcyklen – ægtefællen må altså ikke gennemføre en handel uden en fuldmagt fra ejer! Ejerens navn fremgår af registreringsattesten.

Ved brugtkøb er et lavt kilometertal at foretrække, men hvis det er for lavt i forhold til motorcyklens alder, bør man måske overveje en anden, da der kan være pillet ved kilometertælleren – med mindre sælgeren har dokumentation i form af eksempelvis et servicehæfte. Et servicehæfte er som regel et godt bud på en regelmæssig vedligeholdt motorcykel. Såfremt motorcyklen har kørt rigtig mange kilometer, kan man eventuelt aftale med sælger, at motoren kompressiontestes. Generelt skal man stole på sig selv, når motorcyklen ses efter. Eller tag eventuelt en person med, som har et større kendskab til motorcykler.

En kontrol af registreringsattesten er også en god idé. Kontroller om det oplyste stelnummer på registreringsattesten stemmer overens med motorcyklens. Hvis rubrikken ”dato for køretøjets første registrering” er 31/12 år xxxx, kan det skyldes, at motorcyklen er blevet importeret fra udlandet. Datoen er fastsat ud fra et skøn, og du bør derfor ud fra stelnummeret undersøge motorcyklens reelle produktionsår ved at kontakte den danske importør. Hvis motorcyklen har haft flere ejere, afspejler det sig ved, at rubrikken ”dato for køretøjets første registrering” og ”registreringsdato” ikke er den samme. Rubrikken ”godkendelsesdato” fortæller, hvornår motorcyklen sidst er blevet synet. I rubrikken ”tolddokument” bør der som regel stå ”certifikat”. Hvis der står ”afgiftsattest” samt en tolddato, som er senere end 1. registreringsdato, er motorcyklen sandsynligvis indført brugt fra udlandet.

Motorcykler er underlagt reglerne om syn ved ejerskifte. Motorcyklen skal til syn, hvis den er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden. Eller hvis motorcyklen er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 1 år siden. Spørg evt. sælger om seneste synsrapport.

Desuden er det meget vigtig at undersøge, om der er tinglyst gæld i motorcyklen. Bemærk, selvom sælger skriftligt erklærer, at motorcyklen er fri for gældsforpligtelser, vil en panthaver stadig kunne gøre sit krav i motorcyklen.

Ved en prøvekørsel gælder det endvidere om at være opmærksom på, at visse sælgere vil have et depositum som garanti, hvis man skulle vælte på den. Har motorcyklen fejl i forvejen, er det vigtigt at påpege disse, så man ikke gøres ansvarlig for det eventuelle ødelagte. Lad desuden være med at købe den første og den bedste motorcykel. Se på flere og prøv gerne dem alle, så du kan danne dit rette indtryk af motorcyklen.

Ovenstående punkter bør være gennemgået, inden der skrives under på en slutseddel. Spørg desuden efter billedlegitimation på sælgers navn og adresse. Sørg også altid for enten at udfærdige slutsedlen i to nøjagtige ens udgaver eller tag en kopi, så begge parter har et eksemplar.

Bemærk desuden, at hvis motorcyklen er blevet ”købt som prøvet og beset uden reklamationsret”, er det dig, som skal kunne bevise, at sælgeren har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved motorcyklen på salgstidspunktet for, at der kan gøres krav på en udbedring eller erstatning. Hvis motorcyklen viser sig at have en fejl, som du burde have opdaget ved besigtigelsen eller prøvekørslen, kan du risikere, at sælgeren bliver fritaget fra ansvar – og så er det dig, som hænger på regningen. Det er derfor meget vigtigt at gøre opmærksom på alle fejl, som du opdager ved den tekniske gennemgang af motorcyklen, og få et prisnedslag eller få sælgeren til at udbedre fejlene. Hvis fejlene ønskes udbedret af sælger, kan sælgers underskrift på slutsedlen være betinget, således at sælger først skal udbedre de påpegede fejl, før du er forpligtiget til at købe motorcyklen. Husk at få alle aftaler skrevet ned, da mundtlige aftaler er svære efterfølgende at bevise.

 

Forsikringspriser
Prisen på forsikringspræmien af den nyindkøbte ”drømmemaskine” kan variere meget fra forsikringsselskab til forsikringsselskab. Hvis man har set sig ”blind” på en bestemt model, er det derfor en god idé at forhøre sig hos flere forsikringsselskaber, hvad præmien løber op i – inden motorcyklen købes – da det kan være en bekostelig affære, hvis man eksempelvis som relativ ung gerne vil køre på en maskine, der har påtrykt et ”R” på kåben. Gør det i øvrigt klart, om maskinens værdi kræver en kaskoforsikring, eller om man blot kan nøjes med en ansvarsforsikring. Der kan desuden opnås rabat, hvis alle forsikringer samles hos et selskab, men undersøgelser har vist, at det faktisk er billigst at have hver type forsikring i det for den forsikringstype billigste selskab.

Som medlem af MCTC gives der rabat på forsikringspræmien hos Topdanmark, men om det kan svare sig afhænger meget af modellen. Det gælder derfor som hovedregel at kontakte indtil flere forsikringsselskaber, hvis man gerne vil spare nogle penge på præmien. Desuden tilbyder enkelte importører gennem samarbejdsaftaler også forsikringer på nye motorcykler.

 

Valg af sikkerhedsudstyr
MCTC anbefaler, at man hellere sparer nogle tusinde kroner på sin første motorcykel og så bruger dem på at købe noget ordentligt sikkerhedsudstyr. Materialet kan enten være i læder eller tekstil. Lædertøj har den fordel, at det ikke blafrer i vinden, da det nærmest former sig efter kroppen. Men til gengæld er lædertøjet ikke særligt vandafvisende, og det kræver derfor en regndragt, hvis man vil holde sig tør i regnvejr. Tekstiltøj er som oftest vandafvisende og vindtæt, og man kan have sit ”normale” tøj på indenunder. For både læder- og tekstiltøj gælder det at sikre sig, at der er CE-godkendte beskyttelsesindlæg ved skuldre, albuer, hofter og knæ. Det anbefales desuden at investere i en rigtig rygskinne – også selvom jakken skulle være integreret med en sådan.

Støvler og handsker med beskyttelsesindlæg anbefales. Så man er bedst sikret, hvis uheldet skulle være ude. Hjelmen skal være godkendt til motorcykelbrug, og de første par gange, hvor du bruger den, skal den sidde godt fast. Den må gerne stramme lidt – men ikke så meget, at den giver hovedpine.

Generelt kan man få en god vejledning i køb af motorcykeltøj hos forhandlerne, og der kan ofte være rabat at hente, hvis du køber det hele samlet. Hvis du gerne vil spare lidt penge, kan du i stedet købe tøjet brugt. Dette gælder dog ikke hjelmen. Hjelmen skal købes ny, da den med tiden tilpasser sig ens hoved. Desuden tåler hjelmen kun ét slag, og man ved jo aldrig, hvad en brugt hjelm har været udsat for. Husk at afprøve tøjet ved at sidde på en motorcykel, så du kan føle, om tøjet sidder ordentligt på dig.

MCTC ønsker dig held og lykke med købet af din ”drømmemaskine”. Vi ses derude.